Doa Jadi Hamba Sabar, Syukur dan Tawadduk

pagi ni menguji kesabaran aku... so masuk2 keje terus cari entry untuk bersabar dan mengambil iktibar semoga hilang kemarahan di dalam hatiku~ puas cari... jumpe satu entry yang amat bestt!! saya ambil dari sini..Nasbun Nurain.. mari kita menghayatinya bersama~


“Ya Allah jadikan aku ini hambamu yang banyak bersyukur, dan jadikan aku ini hambamu yang banyak bersabar dan jadikan aku hambamu yang kecil pada pandanganku tapi besar di mata orang”.
Bersyukurlah dalam semua keadaan, ucapkanlah Al-Hamdulillah dalam apa jua keadaan, samada mendapat kurniaan yang banyak atau sedikit dan janganlah pula merajuk dengan Allah s.w.t.
Salah satu daripada nama Allah ialah As-Sobur. Sabar ialah tetap pendirian di atas kebaikan. Allah paling banyak bersabar. Walaupun ramai manusia yang derhaka, namun Allah tidak membinasakannya serta merta.
Allah bersama-sama dengan orang yang sabar dan pertolongan Allah datang beserta dengan kesabaran. Al-Baqarah [249] ….dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar.
Rasulullah s.a.w. bersabda ”
Pertolongan Allah datang dengan bersabar, jalan keluar itu ada bersama dengan bala (karb), dan sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Riwayat Ibnun Najjar melalui Anas r.a.).

“Hasil kesabaran ialah buah yang manis”
Mintalah agar menjadi seorang yang kecil pada pandangan mata sendiri. Jangan jadi seperti iblis yang merasa dirinya besar.
Al-A’raf [12] Allah berfirman: Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu? Iblis menjawab: Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah.

Comments

sue. said…
sabar.....entri yang bagus my dear..
dokistory said…
tq... br je bjinak2 nih.. pls support :)

Popular posts from this blog

daily horoscope??

DAN BYRD - Boulevard